Preventief werken aan gedrag
Voorkomen is beter dan genezen - 4 dagdelen
Kinderen hebben behoefte aan een prettige en veilige omgeving. Te vaak wordt hieraan voorbij gegaan terwijl dit voorwaarde is voor het aanpakken van gedragsproblemen. Tijdens deze teamscholing nemen we het basisklimaat van de school onder de loep. Welke interventies worden er toegepast om iedereen zich prettig te laten voelen op school en gedragsproblemen te voorkomen? Wat kan hierin nog verbeterd worden? Behalve aandacht voor het basisklimaat, is er ook aandacht voor kinderen die meer begeleiding nodig hebben en worden handvatten geboden om op verschillende niveaus planmatig te werken aan het voorkomen van gedragsproblemen. Het boek “Groepsplan Gedrag” van Kees van Overveld en oplossingsgerichte gesprekstechnieken zijn de basis van deze teamscholing.
Aan het einde van dit traject:
- hebben leerkrachten hun kennis ten aanzien van het voorkomen van gedragsproblemen, verdiept
- kunnen leerkrachten reflecteren op interactie
- weten leerkrachten hoe zij gedrag positief kunnen beïnvloeden
- heeft het team middelen om planmatig te werken aan een preventief klimaat
Praktisch:
- vooraf vindt een intake plaats met directie en IB-er
- na afloop vindt er een evaluatie plaats
- vier studiemiddagen of - ochtenden